Sunday 9 December 2012

HERSHEY'S CHOC CUPCAKE

 @~ ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT SEJAHTERA ~@

Bertemu lagi dalam ruangan kecil dapur 'masak-memasak' sy..mm..klu skrg tgh demam bola dan crepe durian..rasanya sy tak habis2 dgn demam kek coklat..mungkin xpuas hati lagi dgn hasil yang sebelum2 ni..bukan xsedap..cuma rasa ada yang perlu diperbaiki dan untuk mahirkan lagi buat kek kegemaran ramai ni..lepas satu, satu resepi sy cuba..dan rasanya, dalam byk2 step buat kek, sy paling xpandai nak handle coklat..klu x satu dapur 'belemuih' dgn coklat, xsah.. :p

Utk resepi kali ni, sy cuba buat cupcake bakar pula (entry sebelum ni cupcake kukus)..dan sebagai tambahan, kali ni sy try letakkn coklat hershey's di tengah cupcake :) actuali, resepi asal utk cupcake ni, letak kepingan coklat cadbury..so, terpulang lah kepada selera masing2 coz dua2 coklat pon sedap! ^_^

Jom tengok bahan2 untuk cupcake ni:

HERSHEY'S CHOC CUPCAKE

BAHAN-BAHAN

1 cwn butter* (cairkan dan biar sejuk)
1 cwn gula castor
1 cwn telur (~ 4biji telur)*
1 cwn tepung naik sendiri
1 cwn serbuk koko
1/2 cwn susu pekat manis*
1 sudu kecil esen vanilla
1 cwn air panas (sy letak 1/2 cwn)
coklat hershey's / cadbury (kecil)*

(Pastikan bahan bertanda * berada pada suhu bilik)

CARA


Pukul gula castor dan telur bersama sehingga kembang. Masukkan butter yang telah dicairkan. Pukul hingga gebu. Masukkan tepung, serbuk koko, susu pekat dan esen vanilla ke dalam adunan dan kacau rata. Akhir sekali, masukkan air panas dan kacau sebati. 

Panaskan oven pada suhu 170 degree C. Sediakan loyang pembakar utk cupcake. Susun cawan kertas dalam loyang. Masukkan adunan sehingga hampir penuh dalam cawan kertas. Masukkan coklat hershey's (coklat akan tenggelam sendiri). Bakar cupcake selama ~20min @sehingga masak. 

Apabila dah masak, keluarkan cupcake dari oven dan biarkan sejuk sebentar. Cupcake sedia untuk dihidangkan ^_^




Hasil cupcake kali ni sgt lembut dan moist..sy sgt syorkan pada pembaca utk cuba resepi ni..cuma klu lebih cantik guna coklat cadbury coz akan cair cantik di dalam..coklat hershey's sedikit keras..mmmm..dah siap cupcake coklat kita!yuuuuuummmyyy!xsabar nak makan tgk coklat kat dlm tu! ;)

SELAMAT MENCUBA!
^_^

No comments:

Post a Comment