Tuesday 15 January 2013

HOKKAIDO CHIFFON CUPCAKE

ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT SEJAHTERA
\(^_^)/
 
 
Apa kabar semua?Semoga berada dalam keadaan sihat sejahtera hendaknya..kali ni,dapur MASAK-MEMASAK ingin berkongsi hasil percubaan membuat kek cawan nuunn jauh berasal dari negara Jepun..hihi..mungkin namanya mewakili tempat asal kek cawan ni ^_^v
 
Pada mulanya mmg was-was juga nak buat kek ni..coz selalu org kata kek chiffon sgt sensitif cara penyediaannya..klu silap pukul atau adun..sah2 kek xkan naik..tambahan lagi, HOKKAIDO cupcake ni ada filling di dalam..klu kek x naik,macamana nak letak filling kan?hehe..tapi hasrat nak buat kek ni lebih kuat dari rasa was-was..so..lepas sediakan bahan2 yg diperlukan,saya menggodek2 juga di dapur dan terhasillah kek cawan yg gebuss dan enak ni..xcuba xtau kan..dah cuba..nak buat lagi berkali-kali ;) Sedap n puas hati membuatnya! :D Jom tengok bahan2 yg diperlukan utk kek cawan ni (saya buat rujukan di blog kak AZLITA AZIZ MASAM MANIS):
 
HOKKAIDO CHIFFON CUPCAKE:
 
BAHAN-BAHAN:
 
BAHAN A
 
4 biji kuning telur
30g gula castor
1 sudu kecil esen vanilla
40 ml susu segar
40 ml minyak
55g tepung kek
20g tepung custard
1 sudu kecil baking powder
 
BAHAN B
 
4 biji putih telur
1/4 sudu kecil garam
80g gula castor (saya kurangkan kpd 60g)
 
*Panaskan oven 170 degree C
*Sedikan ramekins atau cawan kertas (saya guna cawan kertas shj)
 
CARA-CARA:
 
Satukan tepung kek, tepung custard dan baking powder. Ayak sebanyak 3x. Ketepikan. Dengan menggunakan whisk, pukul kuning telur dan gula bersama. Kemudian masukkan esen vanilla, susu segar dan minyak. Pukul sehingga sebati. Masukkan bahan yang telah diayak tadi. Pukul lagi sehingga sebati.
 
Dalam bekas yang lain (pastikan bekas kering dan bersih), pukul putih telur bersama garam sehingga berbuih. Masukkan gula sedikit demi sedikit dan terus pukul dgn kelajuan tinggi hingga adunan kental.
Ambil 1/3 adunan BAHAN B tadi dan masukkan ke dalam adunan BAHAN A. Gaul rata secara fold on/kaup balik. Ambil sepertiga lagi adunan BAHAN B dan ulang kaedah ini sehingga adunan sebati.
Tuang adunan dalam cup yang telah disediakan dan hentak cup sedikit utk kurangkan gelembung udara. Masukkan ke dalam oven dan bakar selama 25-30min (saya bakar 20min) atau sehingga masak. Bila dah masak, keluarkan kek dan hentak sedikit sekali lagi. Biarkan sejuk dan filling boleh dipaipkan.
Hokkaido cupcake kita dh hampir nak siap!!YEAAAYY!!LIKE THE COLOR VERY MUCH!N the smellll..masa ni mmg mengancam!satu rumah berbau kek chiffon ni!OK!Jom tengok cara buat filling pula.. ^_^
 
CREAM CUSTARD
 
BAHAN-BAHAN:
 
1 sudu besar tepung gandum
1 sudu besar tepung jagung
4 sudu besar gula (saya kurangkan 2 sudu)
200ml/1 cwn susu segar
1 biji telur
1 sudu besar mentega
1 sudu kesil esen vanilla
 
CARA-CARA:
 
Satukan tepung gandum, tepung jagung dan gula. Masukkan 1-2 sudu susu segar dan gaulkan dgn tepung sehingga tak berketul. Masukkan telur dan kacau lagi. Masukkan susu selebihnya. Adunan dimasak atas dapur dgn api sederhana sehingga dapat adunan yg licin. Akhir sekali, masukkan butter dan kacau rata.
Custard cream filling yg dah siap  n sejuk tadi dimasukkan dalam piping bag n bolehlah dipaipkan ke dalam cupcake. Sedikit icing sugar di ayak diatas cupcake yg telah siap ;)
SELAMAT MENCUBA!
\(^_^)/
 


No comments:

Post a Comment